Tuesday, 21 January 2014

Draga, te asigur ca totul e bine...

Imi amintesc in 2009 cand ne-am cumparat masina si a trebuit sa luam asigurare. Un sistem destul de ambiguu unde conta ce varsta ai, de cand ai permisul de conducere, pe ce strada locuiesti, daca folosesti masina des, o folosesti sa mergi la munca, etc. Invariabil se ajunge la o suma uriasa ce provoca stupoare "acasa", in Romania unde rata pe o luna in Ontario facea cat asigurarea pe tot anul in Romania. Dar te linistesti repede, toata lumea iti va spune ca asta e si nu ai ce face. Ca e mafie. Pe atunci Claudia avea sub 25 de ani, era femeie si avea doar G2 ca permis de conducere. Deci numai no-nos din punctul lor de vedere. Prezentai un risc major pentru ei ca un terorist cu bomba pe el. Prin filiera romaneasca ne-a fost recomandata o doamna de la State Farm ce ne-a rezolvat pentru un $350/luna. Si am zis si merci. Era in regula, visam cu ochii deschisi ce ni se spunea... daca nu ai nici un accident, peste un an se renegociaza si iti mai scade. Iei G full... scade. Faci 25 de ani... scade. Uite ca trece anul si ne vin hartiile de prelungire a contractului. Nu avusesem nici un accident in anul ce trecuse deci am primit o reducere de la $350 la $500. Nu, nu! Am scris corect... dar cu sarcasm. Ni s-a spus ca s-au schimbat niste chestii in legislatie si au crescut preturile. Nu i-am crezut deloc, dar uite ca citind un articol zilele astea - uite linkul - aflu ca intr-adevar se schimbase legislatia si asiguratorii profitasera sa mareasca preturile. $500 nu era acceptabil sub nici o forma deci am inceput sa cautam. Tot pe acolo se invarteau preturile. Pana cand am primit un pont cu o firma mai mica dar si cu pret decent. Am zis bogdaproste la un $250/luna. A fost mereu o intrebare: oare vor veni la centrare in zi de meci? A fost un meci de pomina (uite aici). Firma de asigurari a sarit cu banu intr-un mod nesperat. Asta e un exemplu cand iti iese bine cu asigurarea. Fiindca dascalita ne-a pensionat Hyundai-ul a trebuit sa ne cumparam alta masina. Doar ca un an mai tarziu iar ajungem sa diluim cu asigurarea (uite aici). Nici de data asta firma de asigurare nu s-a dat pe gheata ci a fost exemplara. Doar ca aici a fost un pic diferit fiindca ei fac plata pe baza unor estimari. Daca din terenul lor meciul pare simplu... din tribuna de unde stai tu trebuie sa fii atent si la jucatori si la arbitru. Nu aveam de unde sa stim atunci ce important e ca estimarea pagubelor se face de catre mecanicii de la toyota, sau cine se ocupa de asta acolo. Exista o sansa ca totul sa fi fost doar o coincidenta nefericita... dar bata-l sa-l bata norocul de cinism... nu mai cred in coincidente. Estimarea a fost de vreo $50 peste $3000. Nu insemna nimic asta pentru noi atunci, noi fiind mai preocupati de faptul ca ciadezul era pe fals si nu avea asigurare si a trebuit sa platim deductible de $300, frustrarea venind natural... mai ales ca nu fusese vina noastra. Eram fericiti ca macar repara aia masina si asta e. Ghinion. Doar ca inca un an mai tarziu mergem sa prospectam piata sa vedem cum ar fi sa dam masina la schimb pentru un upgrade. Ei, cum te simti sa afli ca they are so sorry, dar le pare rau... dar noi am avut un accident cu acea masina si, desi a fost accident minor... paguba a fost de peste $3,000 unde $3,000 e acea linie subtire si rosie ce separa "minor accident" care se trece cu vederea de "Ooh, but you had an accident!". Oooooooh.... cum se leaga toate acum. Pai ii inveti pe astia cum sa-si conduca business-ul? Sunt ei atat de prosti incat sa nu stie ca odata ce ti-ai busit masina nu vei fi tentat sa o dai inapoi la schimb, adica tot la ei? Si ei nu stiu ca o masina cu accident are valoare mai scazuta? Si daca le-o aduci inapoi... cine pica de fraieri? Ei! Pai ei au business sa pice de fraieri s-au sa faca bani? Si totul e atat de simplu. Paguba va fi peste 3000 de parai si apoi tu cand vrei sa le dai masina inapoi... valoarea ei va scadea cu cel putin 3000 si uite ca si-au scos banii. Dar teapa e a ta. Pe asigurare iti apare ca ai avut accident, indiferent daca a fost sau nu vina ta. Si sa stii ca iti apare, ca noi cautam asigurare si ne intrebau daca am avut accident, iar noi raspundeam cu buna credinta ca nu. Dar ei vedeau in sistem la ei. Nu stiu daca influenta cu ceva dar putea fi vazut si ca ii minti. Mai adaugi $300 de dolari la deprecierea masinii si uite ca ti-ai luat-o binisor.
Cum se poate citi si in editorialul din Toronto Sun in 2014 se incearca o noua reforma. Plangerile nu sunt doar despre pretul mare ci despre incapabilitatea sistemului de a fi corect cu cei care au suferit accidente si au fost raniti pe bune si sa diferentieze mai bine cazurile celor care apeleaza la asigurare pentru minor injuries. E un scandal imens privind felul in care firmele de asigurari investigheaza claim-urile fiind descoperite numeroase cazuri unde estimatorii modifica in favoarea firmei de asigurari rapoartele medicilor, medici angajati tot de ei. Si pana la urma aceste claim-uri medicale se pare ca aduc cresterile asigurarilor in Ontario. Dar aici cunosc mai putine detalii deci am sa ma abtin sa trag concluzii. Asta nu inseamna ca nu am auzit de filierele indiene, pakistaneze sau iraniene de tepuire a firmelor de asigurare sau n-am cunoscut persoane ce "lucrau" la "fondul lor de pensie" in urma unor accidente auto.

No comments:

Decada

A trecut o decada de parca ar fi trecut 10 ani de zile. Ca la liceu, primii 4 ani sunt mai grei... Imi amintesc inca meclele celor doi r...