Wednesday 17 July 2013

Fratele de otel

Ne-am facut un obicei sa mergem la film in fiecare Marti fiindca e cam cu 50% mai ieftin si Reward Points pe cardul de client fidel sunt in acceasi cantitate ca la un bilet cu pret intreg. Noi savuram filmele cu aceeasi placere si acasa si in cinema deci departajarea se face in felul urmator. La cinema vedem filmele 3D sau cele cu efecte speciale spectaculoase. Martea trecuta nu am putut merge cand planuiam sa vedem Man of Steel asa ca am mers ieri. Singurul ce se mai potrivea criteriului de mai sus a fost Pacific Rim dar, desi as putea sa gresesc, intuitia imi spune ca filmul ala e un scenariu de nota 5, acting de 6 si efecte speciale de 9 deci nota pe imdb.com peste vreun an va reflecta un 6.6, dar n-am vazut filmul inca, nu? Am ajuns la film si era facut un culoar din cordoane din alea, ca la banca. Ne-am pus la coada si am asteptat vreo 5 minute pana am inceput sa ne punem intrebari. Apoi am trecut la the next level si AM PUS intrebari. Un okios politicos ne-a explicat ca acea coada nu e la lapte pe cartela cum credeam noi ci la Pacific Rim. Bravo bine maaaaaaaah. La Man of steel nu era coada. Prin peisaj era unu cu imbracaminte de ayatolah dar cu o cruce imensa la gat, cum avea tiganul ala din poza aia celebra pe internet, pe plaja in Bulgaria. Deci era crestin. Preot ceva. Ce era uber dubios era ca venise cu un pusti de vreo 12 ani si jur ca am sperat ca e fiu-su, daca intelegi ce vreau sa zic. Inainte sa inceapa filmul am dat o fuga sa fac pishu si pe coridorul ala intunecat m-am intalnit cu un okios (pe la vreo 40 de ani) transpirat ce m-a intrebat intr-o engleza foooarte aproximativa ce film ruleaza in sala asta? A trebuit sa ma intrebe de 3 ori pana m-am bunghit ce vrea. Cand m-am intors l-am vazut ca scana sala cautand ceva. Dar era dubios ca un panda pedobear. Si chiar s-a uitat la mine si ma intrebam daca o sa se puna langa mine. Nu a facut-o.

*SPOILER ALERT*
Deci Superman. Vrem sa conducem lumea ca Lex Luthor... super, man. De data asta fara Lex Luthor. Filmul e oarecum un remake al primului Superman din 1978 dar doar in linii mari caci detaliile chiar fac diferenta. Ma refer la scenariu si nu la efectele speciale ce pentru producatorii filmului din 1978 ar fi fost demne de civilizatia avansata de pe Krypton. Nu pot sa nu remarc la scenaristi pe Christopher Nolan, cel ce a dat o noua "fata" lui Batman. Man of steel e excelent facut si chiar si scenariul e mai credibil (ca sa zic asa). Am fost insa atent si la unele detalii. Inca de la primele filme SF din anii 50 s-a incercat vizualizarea tehnologiei viitorului. Cred ca Star Trek (cel din anii 60) a fost primul film de gen ce a folosit savanti pe post de consultanti pentru a face designul futuristic al navei si al tehnologiei folosite de eroi. Stiinta din lumea reala a depasit in 20-30 de ani ce oamenii aia de stiinta ne prezentau drept tehnologia secolului 22. Savantii aia au ratat cu gratie. Astia de acum sunt foarte aproape. In filmele mai noi sunt variatii de HAARP si tot mai des lasere de mare putere si pulsuri gravitationale capabile sa destabilizeze miezul planetelor. Nu chiar atat de SF, dupa parerea mea. Tehnologie ce creaza gauri de vierme, un fel de triunghi pe cer formand un portal prin care trece nava? Doar pe planeta Krypton si in pozele facute in Romania de niste ufologi romani invitati la Codul lui Oreste acum cativa ani. Pentru pamanteni, totul capabil in teorie doar ca ne lipseste energia imensa necesara deschiderii unei gauri de vierme.
Alt detaliu excelent vizualizat si realizat grafic e The Genesis Room... locul unde civilizatia kryptoniana (cu 100 000 de ani mai avansata tehnologic decat noi) crea indivizi prin clonare si ii crestea in utere artificiale ce aratau ca niste muguri primavara pe ramurile unui copac gigantic. Sa-i zicem Pomul Vietii din Raiul crestin, descris de Enoh. Sau sa nu zicem. Blasfemie! E o blasfemie sa te gandesti la rece ca o supercivilizatie ar renunta pentru binele genetic al rasei lor la nasterea pe cale naturala in schimbul unui control genetic strict ce duce la salturi genetice, la creearea indivizilor programati genetic pentru anumite functii, la fel ca la albine: matca, soldati, muncitori. Dar stai... nu asa e descris Raiul cu ingerii din el? Reamintesc un fapt ca Biblia nu mentioneaza nici macar o data ca exista ingeri de sex feminin. Ar avea sens daca nu ar fi o blasfemie. Stii de ce? Fiindca s-a decis ca ingerii nu pot fi o supercivilizatie sa zicem mai avansata tehnologic cu 100 000 de ani.
Superman, la fel ca si alti supereroi de benzi desenate si film, sunt alegorii ale lui Prometeu, cel care sfideaza zeii din dragoste pentru oameni.
La iesire m-am napustit din nou la toaleta. Urmat indeaproape de ayatolahul crestin si fiu-su. Am stat foarte atent, au intrat in cabine separate. Phiu! Cand sa ma duc sa ma spal pe maini... ghici cine era acolo? Okiosul transpirat. WTF? Coincidente.
Nu stiu daca am fost indeajuns de clar dar o spun pe sleau. Man of Steel mi s-a parut un film excelent, mai ales ca l-am comparat cu primul Superman din 1978. Remakeurile nu sunt mereu la inaltime (vezi Total Recall cu Collin Farrell).


Si daca nu era clar de ce imi plac filmele SF...



No comments:

Decada

A trecut o decada de parca ar fi trecut 10 ani de zile. Ca la liceu, primii 4 ani sunt mai grei... Imi amintesc inca meclele celor doi r...